الأحد، مايو 18، 2008

شوية كلام ووجهة نظري ببساطة


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا
نتذكر جميعا حملة مدونة قولا سديدا لنصرتنا ونصرة رسولنا الكريم
نداءعاجل عاجل جداااااااااااااا
ارجعي يا خالتي فرنساااااااااااااااا

===========================

بسم الله الرحمن الرحيم

شوية الكلام

[لمحجبة دي ولا المنقبة دي ما دام مش عارفة تلتزم بحجابها ولا بنقابها تروح تقلعه احسن ]


[المنقبات دول لازم يتعاقبوا على اي حاجة يعملوها مش ولا بد مقدار الضعفين اصلهم ما ينفعش يغلطوا مش انتقبوا يستحملوا بقى مش احجبوا يتحملوا انهم ما يغلطوش ابدااااا وكأنهم مش بشر]


شوية كلام بقى من وجهة نظري قياسا على السطرين السابقين

[للي مش محجبة ولا اللي مش منتقبة وعمالة توعظ وترشد وتقول قال الله والرسول وبتصلي كمان تروح تلبس الحجاب ولا النقاب احسن ]

[لا اللي مش محجبة ولا منتقبة وبتصلي ولا بتوعظ اوعي حاسبي ايه دخلك في الوعظ والارشاد وبتصلي كمان

لا اوعي تصلي ]

[اوعي توعظي اوعي ترشدي ولا تتكلمي في الدين خالص انتي مش لابسة حجاب]

[اللي مش محجبة ولا منتقبة لو عملت حسنة ولا ثواب لازم تاخد الثواب بتاعها ناقص (لله مش المنتقبة بتاخد الوزر ولا العقاب ضعفين )او اللي مش محجبة او مش منتقبة تعمل اي حاجة مش ولا بد ما هي مش ملتزمة ولا محجبة مفيش بقى شيء يخلينا نقولها انتي محجبة ولا منتقبة ما ينفعش تغلطي هي خلاص خلصت نفسها واخدتها من قصره وما لبستوش علشان نقولها اخلعيه]


كل ما سبق هو ما يدور ويقال كل ما تم التطرق الى مثل هذه الموضوعات التي يتصد بها المتصيدون اي خطأ قامت به منتقبة او محجبة وكأنها أجرمت وكأنها لابد وأن تكون اله لا يخطئ ابدا


انا لا اوافق على هذه الاقوال سواء شوية الكلام او التي سوقتها قياسا عليها لنرى الصورة وعكسها تماما

تعالوا معي تنناقش بهدوء وبعيدا عن كوني مع اي مما سردت فما سبق هو امثلة لما يقال قمت فقط وقياسا عليها كتابة الجمل الاخرى

تعالوا ننظر سويا الى هذه الجمل

[ المحجبة دي ولا المنتقبة دي ما دام مش عارفة تلتزم بيه تخلعه احسن لها وفي اقوال اخرى تولع فيه تحرقه المهم ما تلبسوش]

اتسائل لماذا؟؟؟

السنا بشر نصيب احيانا ونخطئ احيانا ؟؟؟!!!!

رب العباد لا يتوب على انسان ابدا بتا ؟؟؟

نصدر على من سلكت طريقا تبتغي فيه مرضاة الله اذا اقترفت اي خطأ يمكن ان يكون على جهل او حتى بعلم نقطع عليها طريق التوبة ونصدر عليها الحكم بان لا ترجعي استمري على خطأك بل والادهى من ذلك افعلي معاصي اكبر واخلعي حجابك او نقابك

افترض ان هناك من هي ضعيفة نفس واستمعت الى هذا الكلام وقالت في نفسها مع نزغ الشيطان بالفعل ما دمت لا اقوى على الالتزام بحجابي فأخلعه مكرمة لهذا الحجاب

اقرأوا معي هذه الاية الكريمة

ان الذين فتنوا المؤمنين والمؤمنات ثم لم يتوبوا فلهم عذاب جهنم ولهم عذاب الحريق [ البروج]

أليست هذه فتنة لمن ارتقت بنفسها في الدين وارادت ان تسلك طريقا الى الله فقطعته عليها يا من تدعوها لخلعه لانها اقترفت خطأ من الممكن ان ترجع عن هذا الخطأ وتتوب وتصلح من نفسها

أهذا بدلا من ان ننصحها بأن تعز حجابها وتكون هي سفيرة لهذا الحجاب وداعية لحجابها بالتزامها به

أ تقوا الله فيما تقولون

فالكلمة من السهل ان تقال ولا يلقى لها بالا لكنها قد تقذف بصاحبها في النار سبعين خريفا هكذا علمنا رسول الله صلى الله عليه وسلم

الله يتوب على عباده وباب توبته مفتوحا الى ان يحين الوقت اما بابكم انتم مغلق ام ماذا؟؟؟!!!

القول الاخر[ المنقبات دول لازم يتعاقبوا على اي حاجة يعملوها مش ولا بد بمقدار ضعفين]

بالطبع نتفق جميعا ان المنتقبات تشبهوا بزوجات النبي في زيهم الاسلامي مرة اخرى في زيهم الاسلامي

هل هناك وعد من الله او حديث نبوي ينص على ان المنتقبة يضاعف لها الوزر او يضاعف لها الاجر في اعمالها؟؟!!!

نعرف جميعا ان زوجات النبي هم من لهم هذا الحكم فقط

اذا كان هناك ما نص على ذلك للمنتقبة في القران والسنة النبوية دلوني عليه افادكم الله

وان كان لا يوجد فاناشدكم الله في اقوالكم هذه

شوية كلام

[الحجاب والنقاب قشوووور المهم الجوهر]

هل هذا يقلل من شان الحجاب او النقاب لابد ان الجوهر والمظهر يتفقان مع بعضهم البعض

خبروني انتم عندما تتقابل مع اي شخص ان كان لاول مرة ومع اول نظرة له اليس هناك ما ينعكس عليك من مظهره الخارجي

بماذا سترى التي ترتدي البنطلون وخصرها عاري مثلا ؟؟؟؟؟

الجوهر مهم والمظهر ايضا مهم والاثنان مرتبطان ببعضهما البعض


وجهة نظري ببساطة

والتي سألني فيها شخصية تدوينية قبل ذلك بماذا تنظري لغير المحجبة ؟؟

المحجبة والمنتقبة وقياسا عليهم الملتحي وغير االمحجبة وغير الملتحي

سأجيب بمثال بسيط لاقرب ما ارمي اليه


ساعتبر ان الدين عبارة عن 24 خانة منهااالحجاب والنقاب وهناك الصلاة والصدق الى اخره من حدود و

فضائل الامور الدينية

المنتقبة سددت خانة النقاب مثلا ونفترض انها تكذب ولكنها تتوب وتحاول الاصلاح من نفسهاوتحاول ان تمشي على درب الدين القويم

ماذا نفعل معها ؟؟؟ نشجعها انها أتخذت خطوة للطريق السليم بانتقابها حتى تستطيع ان تسدد كل ال 24 خانة

ام نقول لها مادمتي لا تقوي على ان تقلعي عن الكذب فاخلعي هذا النقاب وبذلك تكون بدلا من ان تسدد خانة الكذب اصبح عليها خانتين


الغير محجبة سددت خانة الصدق ولكنها لم ترتدي حجابها بعد او نقابها فهي بذلك عليها خانة النقاب او الحجاب ولكنها تسدد خانات اخرى كالصدق الذي ينتقص عند المنتقبة اشجعها على الحجاب او النقاب لتسدد هذه الخانة

ام اقول لها اقلعي عن الصدق فانتي غير منتقبة لا تفعلي ذلك قياسا على المثال السابق
اذن كلاهما يحاول ان يمشي على الدرب وكلاهما تحاول ارضاء الله لكن كل منهن اختارت خانة قبل اخرى
هذا كله لله منتقبة او محجبة او ملتحي
هذه وجهة نظري ببساطة
ارجو ان اكون استطعت توصيلها
فاتقوا الله في اقوالكم ولا تتسرعوا فيها

والرجوع للحق فضيلة

تحياتي

الخميس، مايو 15، 2008

أتقوا يوما ترجعون فيه الى الله


قال تعالى

[وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ] البقرة 281

وقال تعالى :

{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ }الحجرات6


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أستيقظت هذا الصباح وقمت بتشغيل قناة الناس بعد صلاة الفجر

لارى اي خبر من قريب او بعيد عن سبب تغيب العلماء الافاضل الشيخ ابو اسحاق الحويني والشيخ محمد حسين يعقوب والشيخ محمد حسان حفظهم الله

وهذا لاني شاهدت في موقع مصراوي خبر عن وجود خلاف بين هؤلاء العلماء وقناة الناس حول تواجد الاستاذ عمرو خالد في القناة في البرنامج الذي تم تقديمه في اطار حملة الادمان وطبعا تناقل الخبر بعض المدونات[اللي ما بتصدق جنازة وتشبع فيها لطم]على حد قولهم بالسنتهم

أنزعجت كثيرا للخبر وكما عودت نفسي أن أتحرى عن اي اخبار وأتأكد منها

ولكني لم أتحرى من الشبكة[الانترنت] لا اعلم لماذا

فقررت ارسال رسالة محمول للشيخ ابو اسحاق الحويني والشيخ محمد حسين يعقوب هذا الصباح بعد أن فشلت في مشاهدة اي خبر يشير من قريب او بعيد لهذا الوضع

وكان هذا هو نص الرسالة

ارجعوا لقناة الناس فالامة تحتاجكم &اعداؤها هم المستفيدون &لا وقت للخلاف بالله عليكم

أرسلتها للشيخ الحويني مرتين على رقمين محمول مختلفين ومرة للشيخ محمد حسين يعقوب وقلت بعدها في نفسي لله الامر من قبل ومن بعد لعل هذه الكلمات تحدث شيئا

ومنذ قليل حدث ما لم اكن أتوقعه بالمرة

فقد رد علي الشيخ الحويني برسالة محمول هذا نصها

[ليس هناك خلاف]

أشهد الله العلي العظيم أن هذا هو ما حدث بالضبط

وأي أحداث أخرى سأوافيكم بها فورا لاني قررت اعادة ارسال رسائل اخرى شأنها المزيد من التفصيل

أرجوكم ثم أرجوكم اخوتي وأحبتي في الله الذين نحسبهم على خير أن لا يسارعوا في تصديق أي أخبار خاصة من مدونين متخصصين في نقد ونبذ العلماء والشيوخ المسلمين الافاضل ولا سيما المدونين المتخصصين في مهاجمة النقاب واللحية والملتزمين بوجه عام

أنا ايضا أنزعجت من خبر كهذا فلا وقت لهذا ولكني اعلم ان هؤلاء الافاضل يشغلهم نهضة الامة وليس ما تم الاشارة اليه

لكن مزيدا من التحري أخوتي قبل اصدار احكام باطلة أو لا نشارك فيما يبث فينا الفرقة ويوسع الخلاف فلا وقت لهذا

نسأل الله العلي العظيم ان يوحد امتنا

ويرد كيد الاعداء في نحرهم يارب العالمين

تحياتي

الاثنين، مايو 12، 2008

طاقية خيخة والاستفتاء

السلام عليكم ورحمة الله
تحديث هاااااااام
تابعوا حملة مدونة قولا سديدا لنصرة المسلمين بنصرة ربهم و نبيهم وسارعوا بتوقيعاتكم وايميلاتكم هنا
تدوينة جديدة للعلمانية في الى الهدي ائتنا
وتدوينة لكن يا قوارير هااااااامةجداا


موضوعنا هنا اولا طاقية خيخة اللي هلبسها واختفي وابقى شبح

مين اللى هتضربه على وشه بالقلم من غير ما يشوفك؟؟؟؟؟

اي حد عنده اي نوع من انواع الخدمات والسلع ورفع سعرها بالرغم من انها موجودة عنده قبل رفع الاسعار

وهضرب سواق التاكسي اللي رجع لي ابني الساعة 4 من المدرسة ببرود وكمان هضرب البواب اللي عاوز ياخد مني اللي بيسموه اكرامية واللي باعتبرها رشوة عمال على بطال للاسف كنت بعطيه من باب انه صعبان علي وقفته فمش هتفرق لكن بقت فردة علي وانا ارفض واستحرم فهضربه بقى
مين اللى هتديله بوسة فى جبينه

العيال هتخاف ابوسهم وقت تاني بس ممكن ابوهم علشان اخوفه
مين اللى هتدخل بيته وتعرف هو عايش ازاى ؟؟؟

رئيسنا هموت واعرف بصراحة
ولو سرقت هتسرق ايه ؟؟؟؟

لا مش هسرق السرقة حرام
هتسرق بنك ولا محل دهب؟؟؟

مش هسرق لا دة ولا دة

ومين اللى هتدخل بيته وتحطله فلوس فى الدولاب؟؟؟؟او هتخبط على بيته وتسيبله فلوس ادام البيت

العيال الصغيرة اللي بشوفها في السوق بتلف بجرايد
ومين البنى ادم اللى تبقى عايز تشنكله فى الشارع وهو ماشى؟؟؟؟ او تضربه على قفاه نوع من انواع الذل علشان متغاظ منه؟؟؟؟؟

مفيش حد لحد دلوقتي
وايه هى الاماكن اللى هتدخلها وماكنش ينفع تدخلها ابدا لما كنت مرئى؟؟؟؟

لا برضه ما فيش مكان نفسي ادخله وانا متخفية الحمد لله بالنسبة لي اي مكان ما ينفعش ادخله وانا مرئية بحكم اني منتقبة برضه ما دخلتوش وانا غير منتقبة لقناعتي بانه ما ينفعش اني ادخله
ومين الانسان اللى هتحضنه وهو مش عارف مين اللى بيحضنه؟؟؟

هو برضه زوجي بس علشان اخوفه D:

كان نفسي احضن ماما كمان بس هخاف عليها لحسن تتخض عندها السكر

بس هحضن اسماء وشيماء ولا اخو زوجي العفاريت دول علشان اهزراخوفهم

================================


دة بقى برضة استفتاء كان المفروض ابعته ايميل لخيخة ونظرا للمرض ما لحقتش فهجاوبه هنا


عايزة ايه من اهلك لما كنتى صغنونة؟؟؟؟؟

كنت عاوزة مزيد من الدفء الاسري وصلة الرحم على المستوى العائلي الكبير
عايزة ايه من شغلك ؟؟؟؟

دلوقتي لا اعمل لكني لما كنت اعمل مدرسة كنت بحب عملي جداا وكان نفسي ارتقي فيه جدا ماديا ومعنويا واحاول

أأثر فيه لكن عملي كأم وربة منزل بالدنيا واللي فيها
عايزة ايه من جوزك؟؟؟؟

عاوزاه يرضى علي الحقيقة ربنا يخليه ويبارك لي فيه ونعم الزوج قولوا بسم الله ما شاء الله لا قوة الا بالله
عايزة ايه من حجابك؟؟؟؟

عاوزاه يفضل معايا للممات
وياترى لو كان الحجاب مش فرض كنتى هتلبسيه برضه ولا لا؟؟؟

كنت هعرفه ازاي لو هو مش فرض؟؟؟ لكن لو كان موجود وكان مظهر من مظاهر الالتزام من اي نوع كنت هلبسه لاني بصراحة من الناس اللي بفضل التحشم والتميز واكيد كان هيكون مظهر للتحشم والتميز فكنت هلبسه اكيد
عايزة ايه من المكياج؟؟؟؟

المكياج وسيلة للتجدد لكنه وسيلة ثانوية ممكن استعمله احيانا واحيانا كثيرة لا فعوزاه يساعدني على التجدد احيانا
امتى تعوزى انك تطلقى من جوزك؟؟؟

بعد الشر الكلمة دي من قاموس حياتي انا وخالد ملغاة وبنعتبر انها كلمة مهولة عند استخدامها حتى اننا بنستغرب من اللي بيذكروها في حياتهم عمال على بطال لعظمها

وكان اول حاجة اتذكرها قلتها لزوجي ان الخيانة هي الشيء اللي لا يمكن اسامح فيه ابدا وبرضه مش هصدقها بسهولة لكن برضه مش هطلب فيها الطلاق للحفاظ على استقرار اولادي لكن فيه طلاق من غير لفظة الطلاق وربنا يبعده عنا يارب معلش انا عندي اولويات
عايزة ايه من اختك؟؟

انا عندي اتنين الاولى عاوزاها تكافح زيادة في تعليم اولادها وتلتزم بتعاليم دينها اكتر اتمنى تدعولها

والتانية عاوزاها تحافظ على بيتها اكتر وتحبه اكتر
عايزة ايه من اخوكى؟؟؟

عندي اتنين برضه عوزة منهم صلة الارحام الدنيا اخدتهم منها زيادة نسال الله الهداية للجميع
عايزة ايه من زمايلك فى الشغل؟؟؟

لا اعمل والحمد لله على النعمة
عايزة ايه من صديقاتك؟؟؟؟

عاوزة اتقابل معاهم اكتر دلوقتي الدنيا اخدتنا شوية من بعض بس التليفونات بتقربنا
عايزة ايه من حماتك؟؟

الله يرحمها عاوزاها تكون راضية عني انا لم اراها بس سيرتها عطرة اوي ادعو لها
عايزة ايه من عيالك؟؟؟

يكونوا الاولاد الصالحين اللي يدعولي ويدعو لابوهم بعد من نقابل وجه كريم

ويحفظوا القران ويدخلونا الجنة يارب امين
عايزة ايه من الدنيا؟؟؟؟عايزة فلوس وعربية ودهب ولا عايزة ايه بالضبط؟؟؟؟؟

احج واربي عيالي تربية صالحة واكون زوجة صالحة لزوجي دة الاول
ومفيش مانع برضه عاوزة بيت بجنينة صغيرةشرطا انه ينفع يعيش فيه اولادي كلهم بعد الزواج علشان اطمئن عليهم براحتي واخدمهم بعيوني
ايه الحاجة اللى ممكن تتحققلك الامان فى حياتك؟؟؟؟

الاستقرار والحب بكافة اشكاله
عايزة ايه من الجواز؟؟؟

الحب والاستقراروالاولاد
لو كنتى مش متجوزة هل ده عادى؟؟؟؟؟

الحمد لله متزوجة لكن لو ما كنتش متزوجة في زمنا دة بقى عادي
ولا هيفضل دايما الجواز حلم بتحلم بيه اى بنت؟؟؟

الزواج هيفضل طول العمر حلم اي بنت بس بيتفاوت درجة هذا الحلم واللي هتقول غير كدة معلش قصر ذيل
تحياتي

الأحد، مايو 11، 2008

عالمي الاخضر







السلام عليكم ورحمة الله


زعم قوم ان المحبة اثم ----------------ويح بعض النفوس ما أغباها!!!!!!
أنا بالحب قد اهتديت الى نفسي------------ ---------أنا بالحب قد عرفت الله








اثارت تدوينتي دعوة للحب الكثير من التعليقات التي أرتأيتها ثرية ومفيدة وبها من المعلومات الكثير بالنسبة الي



ولان الموضوع مهم جدااااااااااا من وجهة نظري على الاقل ولاستفادتي من التعليقات المرسلة اردت ان تعم الفائدة

وسأقوم هنا بعرض التعليقات التي تحمل معلومات جديدة علي

مع كل الشكر لكل من سطر بقلمه تعليقا مؤيدا لدعوة الحب بين المسلمين




فبسم الله أبدا


اولا اتفقنا جميعا والحمد لله على اطلاقها دعوة للحب والتاخي بين كافة التسميات سواء تبليغيين او اخوان او سلف او سنة واي فئة مسلمين فكلنا يجمعنا لا اله الا الله محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم
واتفقنا ان هناك هوة وفجوة كبيرة وشديدة وتصل الى العقيدة بين السنة والشيعة وذلك في بعض فرق الشيعة

ونسأل الله العلي العظيم لهم ولكل المسلمين الهداية لسواء السبيل وان كنت انا نفسي اعترف بأني في شدة حزني عليهم وأتمنى ان يندمل الجرح الذي بيننا وبينهم سنة وشيعة اقصد

اكثر التعليقات التي لفتت انتباهي تعليق فليعد للدين مجده وأضاف الي معلومة جديدة التعليق هو
[لا مانع ابدا من تعدد الجماعات العاملة للاسلام فهو تنوع تخصص وليس تعارض واختلف مع الحالمين بتوحيد الجماعات فهو وهم لأن الناس مختلفين في فهمهم وفي قدراتهم وفي ميولهم وخدمة الاسلام مجالها واسع وحجم الباطل المطلوب دفعه ضخم فليدلي كل بدلوه في اطار الاحترام والتعاون وسندهش اذا علمنا ان القرآن الكريم أشار لمشروعية التعدد في خدمة الاسلام(وما كان المؤمنون لينفروا كافة فلاولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم لعلهم يحذرون)وهو ما اعتبره قاعدة شرعية معتبرة]
اما الاخت مجداوية فكان هذا الجزء اكثر ما لفت انتباهي تقول[ لا مستحيل حنتفق لأن معنى اتفاقنا هو عدم مصداقية حديث رسول الله عن الفرقة الناجية وتفرق الأمة الى 73 فرقة عشان كده حنفضل مختلفين لأنه صلى الله عليه وسلم لا ينطق عن الهوى لكن تكفير بعضنا البعض وادعاء كل فرقة بأحقيتها فى دخول الجنة وتكفير من يخالفها فده بقى الجهل بعينه لقد تبين الرشد من الغى والدين واضح وبسيط وأبسط من كل هذه التعقيدات والصراعات]
وعلق اخي اليعقوبي تعليق جميل وثري جدا فيقول [لااري اي مشكلة في الاختلاف فالاصل بين البشر انهم ليس لونهم واحد و اطوالهم ولا اجناسهم ولكن اري العيب في من يختلفون مشكلة بيمر بها ابناء الصحوة الاسلامية انهم في فترة من الفترات اصبحوا يوالوا ويعادوا علي جماعتهم وعلي شيوخهم وهذه مصيبة كبيرة فالولاء والبراء لله وحده وليس لافراد او لجماعات ولكن اعتقد ان هذه الامور قد هدات وطئتها كثيرا في الاونة الاخيرة وخصوصا مع ظهور اجيال من افراد الصحوة متفتحة كثيرا عن ذي قبل ولنا في من سبقونا من سلف هذه الامة في اختلافهم لاننا طبيعي ان نختلف لان ايضا افهامنا ليست مثل بعضها ولكن يجب ان يكون هناك حب وتفاهم واخوة حقيقية بيننا وانظري لمقولة الامام يحي بن معين عليه رحمة الله وهو مؤسس علم الجرح والتعديل وهو يقول :(قد نجرح ونعدل علي اشخاص قد سبقونا الي الجنة ووضعوا رحالهم فيها)ويقول تعالي :(مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ )فالغالب من الجدال وال نقاش الطويل هو حظ النفس لااكثر اسال ان يصلح ذات بيننا ويوجه قوتنا الي مافيه خير دنيانا]

قاعدة فقهية ذكرتها اختي خديجة واختي انا مسلمة ليتها تفعل وتطبق هي

[نتعاون فيما إتفقنا عليه ويعذر بعضنا البعض فيما إختلفنا عليه]

واحببت هذه الكلمات من اخيVague يقول

وحدة الامة ليست في وحدة الرأي... وانما في احترام الرأي

وكتب اخي برقش مستشهدا برد الداعية الجليل الشيخ محمد حسان عندما سئل عن انتمائه الديني فرد انه مسلم من اتباع سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

ودعاني اخي احمد سعيد بسيوني لهذا المقال الرائع وادعوكم معه الاخوان والسلفيون وقصة حب مؤثرة

وذهب اخي الجعفري في تعليقه [الى ان من تخلف هذه الامة علي هذا النحو غياب ثقافة الوحدة والتجمع والترابط والاخوة وهذا العنصر من اهم عناصر قيام الدولة الاسلاميه وليس من الغريب ان النبي صلي الله عليه وسلم اول مااستقر بالمدينة قام بفعل امرين في غاية الخطورة1/بناء المسجد2/آخي بين المهاجرين والانصاروهما امرين في غاية الخطورة ,ونحن الان او من قبل فقدنا هذا الامر فحضرتك التجمع وعناصر الترابط بين اهل السنة اكثر بكثير من عناصر الفرقة ولكنهم يتركوا جميع عناصر الارتباط ويأخذوا بأسباب الفرقة فلو نظرنا الي الاخوان والسلفيين والتبليغ وانصار السنة لانجد فرق في اي شيء تقريبا الا اختلافات في التطبيق والفروع ولكل اجتهاده ولكن المنهج واحد والعقيدة واحده وفكرة نصر الاسلام وااحده ,الامر يحتاج الي عدة اشياء1/بذل جهد من الشيوخ والدعاة لتزكية روح الاتحاد والاخوة2/وجود قضية مجمعه تجمع الناس عليها3/وجود علم وفقه قوي يزكي الفهم لدي الناس بعون الله ومدده4/اخلاص النوايا لله عزوجل ومراقبة الله في كل عمل 5/الابتعاد التام عن كلمات الفرقة واثارة النعرات المذهبيه وعدم الذم في الاخر واتقاء الفتنة تماما--------------وفي النهايةوالف بين قلوبهم لو انفقت ما في الارض جميعا ما الفت بين قلوبهم ولكن الله الف بينهم انه عزيز حكيم فهذا فضل من الله عزوجل يمن الله به علي من يشاء من عبادهاللهم اجعلنا من اسباب النصر والتمكين ]
وهذه التعليقات التي أرتأيتها جمعت لي كم من المعلومات الهائل المفيد في هذا الموضوع والتي ادت مع التعليقات الاخرى اننا جميعا نعيش تحت مظلة لا اله الا الله محمد رسول الله وكل منا يسعى الى الجنة ومرضاة رب العالمين

نختلف ونتنوع ونظل نحترم ونحب بعضنا البعض لكن لا نتضاد ونتناحرونتعصب ويكره بعضنا البعض

وسأظل احلم بعودة الخلافة الاسلامية وأدعو الله تعالى أن اعيش لارى الحكم اسامي في ظل خلافة اسلامية فذلك هو عالمي الاخضر فليظل الامل

بارك الله فيكم وجزاكم الله خيرا على السؤال عني والدعاء لي بوركتم اخوتي واهلا بكل زواري لاول مرة

تحياتي





الأربعاء، أبريل 30، 2008

دعوة للحب

تحديث اخر اهم
اسعدني جدااااااااا دعواتكم وسؤالكم عني وانا والحمد لله اصبحت معافاة وزال المرض بفضل الله تعالى فالحمد لله على كل حال
تعليقاتكم على الموضوع ثرية جدااااااا
تعلمت منها الكثييييير
فحتى نستفيد جميعا سأبروزها في تدوينة قادمة باذن الله
واهلا وسهلا بكل زواري لاول مرة أتمنى دوام التواصل فيما بينا
أشهد الله العلي العظيم أني احبكم في الله
===================
تحديث هام
اولا انا أهنأ حبيبتي في الله ام احمد المصرية لاني سمعت لها تدوينة يوم الخميس والتعليق الذي تم عرضه كان للربان تهانيا يا حبيبتي في الله
ثانيا أشكر تفاعلكم مع موضوعاتي بوركتم احبائي في الله
وباعتذر عن تفعيل الموديريشن مرة اخرى لان فيه مدونة بتدخل تسب سباب غير لائق فحرصا على زوارى قمت بتفعيله مرة اخرى لكن اي تعليق مهما كان فيه اختلاف في وجهات النظر سيتم عرضه والرد عليه والتناقش معه المهم ان تكون التعليقات في اطار محترم وخالية من اي سباب لاني ساحجب تلك
ثالثا اعتذر عن عدم متابعتي الكافية اليومين الماضيين واحتمال اليومين القادمين لمروري بوعكة صحية شديدة
لكن من دعوني حاليا لتدوينتهم تلبية لدعوتهم الكريمة ساتوجه فورا للتعليق عليها
واوعدكم بالتعليق على تعليقاتكم في هذه التدوينة بطريقة وافية باذن الله
أسألكم الدعاء
جزيتم كل الخير
[تحديث ]زعم قوم ان المحبة اثم ويح بعض النفوس ما أغباها
أنا بالحب قد اهتديت الى نفسي أنا بالحب قد عرفت الله

السلام عليكم ورحمة الله

تعرفت عندما دخلت عالم الانترنت والتدوين لكثيرمن المصطلحات

لكن لم اكن اعرف ان هذه المصطلحات تخفي خلفها ايضا جماعات وتوجهات مختلفة وايضا وراء كل توجه وجماعة منها خلافات بينها وبين الاخرى

واستغربت كثييييييييرا عندما وجدت ان كل هذه الجماعات مسلمين وتألمت في نفس الوقت

حتى انا لم اسلم من هذاالتصنيف عندما دخلت عالم التدوين فأجد من قال عني سلفية واخر قال اخوان
يا الهي انا احب كل هؤلاء سلفيين واخوان ويشرفني نتمائيي لهم واحب واحترم كل من قال لا اله الا الله ويسعى لرضى الله ورسوله محمدصلى الله عليه وسلم ويحترم الصحابة الكرام والتابعين ويتأسى بهم وبرسولنا الكريم
واتمنى ان يأتي اليوم الذي تعود فيه الخلافة الاسلامية والحكم الاسلامي ويسود الاسلام االعالم
على ايدي سلف ..اخوان او تبليغيين او اي مسلم
فكل هذه الجماعات والاسماء كلها مسلمين
هناك خلافات يمكن حلها فيما بينهم بسهولة
اعلم ان الخلاف بين السنة والشيعة عميق وكبير لكن في ظل ما نواجهه الان يمكن ان نطرح الخلاف جانبا او نفتح حواار هاديْ لحله او طرحه جانبا
واعلم ان الخلاف بين باقي الفرق يمكن حله بسهولة لان الجوهر واحد
اتمنى ان نطرح الخلافات والمشاكل جانبا ونتحد سويا على حب الله ورسوله ونطلقها دعوة للحب والتاخي فما بيننا

فهل هذا مستحيل في ظل ما نحن فيه الان؟؟؟؟!!!!!!


اتمنى ان يكون هذا ممكن حتى لا نوفر فرصة لأعداءالدين يفتكوا بنا
اطلقوها معي دعوة للحب


تحياتي

الخميس، أبريل 24، 2008

اقرأوها وأسمعوها بقلوبكم

ساهم بتوقيعك في مطالبة الحكومة الهولندية بسن قوانين من شأنها حماية المسلمين من العبث بمقدساتهم الدينية خاصة ومن التجديف على الأديان عامة

====================


السلام عليكم ورحمة الله



بعد ان اصبحت ام لديها اطفال واستطعمت معنى الامومة وحب الام



اصبحت اقرا بعض من ايات القران الكريم واتفاعل معها بطريقة مختلفة عما سبق



نعم بطريقة مختلفة




يكمن هذا الاختلاف الذي اصبحت اقرأها به في تأملي لمواقف الانبياء والرسل في الانسانية

كأباء او مواقفهم مع اقوامهم كما سأوضح بعد قليل مقصدي

واصبحت اضع نفسي مكان هذا النبي في هذا الموقف هذا بالطبع مع الاختلاف الكبير فمن انا منه طبعا



لكني افكر وارى الموقف كيف كانت مشاعر هذا النبي الانسان تجاه هذا الموقف وانهمر في بكائي حتى وان سمعتها وقرأتها مئات المرات خاصة بصوت الشيخ محمد جبريل بارك الله فيه



تعالوا لنستمع اليها ونقراها بقلوبنا حملوها من اعلاه وسنتكلم عنها هنا
بسم الله الرحمن الرحيم (وَقَالَ ارْكَبُواْ فِيهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ {41} وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلاَ تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ {42} قَالَ سَآوي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ قَالَ لا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَنْ رَحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ{43}) (هود:41- 43)



اتفاعل هنا مع هذه الاية الكريمة كأم وافكر ان سيدنا نوح الاب ينادي على ابنه ويقول له تعالي يا بني ولا تكن مع الكفرة ولكن الابن يرفض ويقول الجبل سيعصمني




اتفاعل معها بشدة واتخيل نفسي استحلف ابني فلذة كبدي ان ينقذ نفسه وياتي معي وابني يرفض




لا اتحمله كام ارى ان ابني سيهلك اذا لما يستمع الي ويصر سيدنا نوح عليه السلام اصرار النبي والاب معا ان ينصحه ويقول له لا عاصم اليوم من امر ربي





ثم يأتي الموقف والاية التي تنهمر فيها دموعي[ وحال بينهما الموج فكان من المغرقين]




سبحان ربي جلا وعلا يجعل الموج حائل بين الاب وابنه الذي يغرق ويهلك حتى لا يرى فلذة كبده ومهجة فؤاده يهلك ويغرق اراني وقتها كام اعايش هذا الموقف الصعب وانا من انا عندما يمرض احد ابنائي عافاهم الله امرض بضم الالف نفسي مثله لارى بماذا يشعر فلذة كبدي وكيف ان ابني يتالم وانا معافاة




هو ضرب من الجنون كما قالها لي احد اطباء اولادي ولكني ام لا اتحمل على ابني نسمة هواء تمر على وجنتيه




بسم الله الرحمن الرحيم
وَنَادَى نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ * قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ) (هود: 45 - 46)



يأتي هنا سيدنا نوح وينادي رب العالمين يا الله ابني هو من اهلي واراه وقتها كأب يتمنى ان يعفو الله عن ابنه وتقر به عينه قيستعطف رب العالمين ان يعفو عنه ولكن هنا قضي الامر لان الابن هذا عمل غير صالح ويقول ربنا جلا وعلا لسيدنا نوح لا تسألني فانت لاتعلم وهذه موعظتي لك ولا تكن من الجاهلين



ـ "رب أني أعوذ بك أن أسألك ما ليس لي به علم وإلا تغفر لي وترحمني أكن من الخاسرين" (47 هود)



ارى هنا امتثال من سيدنا نوح لاوامر الله تعالى واقرار بما امره به الله له



لكن اتسائل كيف كان شعوره الابوي ؟؟؟؟



لكني ارجع واتذكر انه نوح النبي المكلف بتوصيل رسالة رب العالمين فهي اعلى واغلى من ذلك

اكتفي بهذا اليوم



هذه بعض تأملاتي القلبية لبعض ايات القران الكريم وهناك المزيد في جعبتي



لكن هل جربتم مثلي ان تستمعوا الى القران الكريم وتقراوها بقلوبكم ؟؟؟




دعوة مني للتأمل القلبي للقران الكريم




واعدكم بالمزيد




تحياتي



الاثنين، أبريل 21، 2008

اخر العنقود لحد دلوقتي


تحديث
كلمة من بابا خالد فتحي وماما نونو لكل زوارنا الكرام واحبابنا في الله
كلمة بابا الاول
خالد فتحي عبد الفتاح: أرجو تبليغ كل الأخوة والأخوات الأعزاء أسمى آيات الاحترام و العرفان، وصادق التقدير والامتنان على كلماتهم التي زادتني بهجة وشعورا بالحب الصادق فعلا جزاكم الله خيرا وجعل الجنة مثواكم
ماما نونو اسعدتونا جداااااا جدااااااااا ورسمتوا على وجوهنا البسمة والفرحة بزيارتكم ودعواتك لنا ولاولادنا الله يبارك فيكم ويخليكم يارب
نحبكم في الله
السلام عليكم ورحمة الله


اليوم 21 ابريل 2007 بعد صلاة الفجر بشوية


حبة دربكة كدة وبكلم نفسي ايه دة دلوقتي ولا ايه ؟؟؟
زوجي الحبيب يعملي كوباية قرفة فظييييعة نصفها قرفة ونصفها عسل [يع يع ]


اشربها واطرده يروح شغله في مدينة جديدة تبعد عني ساعة ونصف تقريبا


انام لحد الساعة 10 صباحا على تليفونه





همممم ايه الاخبار ؟؟؟
انا له اقفل بئا عاوزة انام مفيش حاجة
طيب خير اي حاجة كلميني

طيب طيب
انام واصحى الساعة 12 على دربكة مريييييييعة واقول لنفسي

لا بئا دي باينها هي الساعة دي

طيب اتصل بحد ولا لحسن يكون زي الاسبوع اللي فات ويجوا كلهم على وشهم تاني ويطلع انذار كاذب
طيب هستنى شوية احسن بس انا في وسط البلد وزوجي بعيد يجي ساعة ونص بس اختي قريبة


استنيت شوية الظهر اذن والدربكة بقت بهدلة على الاخر ومش بقعد عمالة الف في الشقة زي النحلة واقول يااااااارب باعلى صوت وولادي معايا بيقوله وبقول كل الاذكار اللي اعرفها واقول كل الدعوات اللي بتمناها

اتصلت بزوجي تعالى بسررررعة خلاص خلااااااااص

هو يا عيني اهدي طيب هاجي بسرعة متخافيش
كل خمس دقايق يتصل بيا وانا اقوله كلم الدكتور يجهز نفسه مش قادرة اكلمه يرد علي ويقولي حاضر هكلمك
اتصلت باختي تيجي

بس حصل المفاجاءة بئا خلاص بجد اسراء ناوية تنزل في البيت وبسرعة صرخت وقلت يارب بلاش في البيت العيال هتتخض لحسن يجرى حاجة للنونو

زوجي يكلمني بهستريا ارد عليه خلاص يا خالد خلاص انت فين وارمي التليفون واجري في الشقة

جرس الباب يرن واقول مين الاقي شيماء بنت اخو زوجي بنوتة كدة 19 سنة ساعتها لسة هتقولي عمو كلمني وقال لي اروح لحضرتك قولتلها

حبيبتي وكأن الروح ردت فيا
الحمد لله خالد اتصرف اصلهم ساكنين قريبين منا
الحقيني يا شيماء هاتي تاكسي

تجري بسرعة في الشارع وهي بتعيط

الاقي حد بيخبط على الباب واقول مين الاقيه احد جيرانا

يسألني يا اختي فيه اخت منتقبة بتجري وتعيط عاوزين حاجة

قلت له ااااااه عاوزة تاكسي انا بولد

جري والشارع اتقلب مسيحيين ومسلمين

طلعوا اخدوا بايدي وبصيت قلت ولادي
جارتي قالت لي متخافيش روحي متخافيش

طبعا سواق التاكسي الله يسامحه كان عاوز يرميني في اي حتة

بس انا صممت على مكاني وقلت له وديني مطرح ما اقولك وهديك اللي انت عاوزه

طبعا اللي انت عاوزه تخليه يوديني المريخ

في السكة ابتهالات ودعوات مني لان اسراء قربت تيجي

وشيماء بتقرا قران واتصلت بعمها قالت له احنا في التاكسي تعالى على الدكتور

ادخل على الدكتور اللي دوخته معايا

اول حاجة يقولها انا مش قايل اما الوجع يكون كل ربع ساعة تيجي


كدة برضه زي كل مرة تيجي على وشك كدة


اقول والله يا دكتور الوجع جه مرة واحدة وما كانش معايا حد

يلتفت للممرضة ويقولها احفظيها [مس نونو انا يعني] دي كدة تيجي وهي خلاص على الاخر

[اصل فيه مرتين قبل دي جيت بنفس الطريقة حتى انه اخر زيارة قال لي الست العادية بقولها تيجي والوجع كل خمس دقايق انتي تيجي والوجع كل ربع ساعة]

المهم يديني الحقنة الجميلة بتاعتي اللي بولد مخصوص علشانها واروح في البنج واصحى على صوت بابا وبيقولي حمد الله على سلامتك يانونو والدكتور بيقوله معلش بئا المرة دي ما لحقتش تيجي تصور حاجة[ اصل الاستاذ زوجي بيحضر الولادة كلها من اولها لاخرها واول النونو ما يطلع الدنيا ويتلف بس بيصوره غير بئا صور السونار وفيديوهات ذكريات جمييييلة اوي ]

اشوفها بقى اسراء يعني

الاقيها واخدة بوكس في عينها وفي بقها بسبب تاخيري على الحضور واسال ليه كدة تعبانة اوي وازعل اوي اوي لدرجة لما بشوف صورها لدلوقتي اعيط

سالت شيماء نزلت امتى قالت لي حوالي 3 العصر يا طنط بعد ما جينا كدة بربع ساعة

وكانت شوشو فرحانة اوي انها حضرت الولادة بتاعت اسراء وارتبطت بيها اوي لدلوقتي




النهاردة اسراء الساعة 3 عصرا هيبقى عندها عام بالتمام والكمال لحد دلوقتي هي اخر العنقود سكر معقود

ممكن تدعولها ربنا يخليها ويبارك فيها هي واخوتها



اسراء بنوتي الصغنتوتة يوم ميلادك احلى يوم


هعمل احتفال صغنتوت لها يوم الجمعة باذن الله وهيكون احلى من الاحتفال اللي ادامكم دة واصورها كمان وانزل صورة تشوفوها


يلا فيه تورتات كتييير كل واحد ياخد حتة وتدعولها امانة عليكوا

يارب اعيش واشوفها زي البنوتة اللي ماسكة المصحف فوق دي وازوجها وافرح بيها هي واخوتها قولوا امين

الحمد لله يارب والشكر ليك بعتلي احلى واجمل ابتسامات في حياتي

هم زوجي واولادي ربنا يخليهم ويبارك فيهم

تحياتي














الخميس، أبريل 17، 2008

فوبيا

تحديث هااااااااااام
================

====================================================================







السلام عليكم ورحمة الله


احبتي واخوتي في الله


سمعنا جميعا من وسائل الاعلام المختلفة ولا سيما المدونات اخبار محاكمات الاخوان المسلمين ولا حول ولا قوة الا بالله


وادعو الله لهم بتفريج همهم وهمنا معهم يارب العالمين


في نفس الوقت الذي تمت فيه المحاكمة واعلان الحكم على جماعة الاخوان


توقعت كما اعتدت ان ارى المدونات المتخصصة في شتم وسب الاخوان المسلمين ولا سيما السلفيين وبالمرة من يظهر على مدوناتهم الالتزام ان تطل علينا باحقادها وغلها ولا سيما امراضها النفسية


لتعلن شماتتها وتاييدها للحكم وبالفعل وجدت


لكن وجدت في نفس الوقت اصحاب هذه المدونات يتناقلون خبر عن فتوى الشيخ عبد الحميد بن كلاب والتي زعموا فيها اباحة الشيخ لقتل الجنود المصريين على الحدود ونقلوا اصحاب المدونات السوداء هذا الخبر من كافة الوسائل جنبا الى جنب بخبر اخر يقال ان حماس تجهز لاقتحام حدود مصر وتشتري الاسلحة لاقتحام الحدود وصبوا اللعنات على حماس وفلسطين


وبالطبع لم ينسوا شتم وسب الاخوان المسلمين باعتبارهم على حد قولهم هم جناح لحماس في مصر


وحدث ولا حرج فيما قيل والملفت للنظر اني رايت هذه المدونات تكتب في نفس ذات الموضوع في وقت واحد ونفس الخبر باختلاف الصياغة للموضوع وبتنوع الشتائم


لا انكر اني في نفس ذات الوقت شعرت بالضيق لخبر الفتوى وخبر اقتحام حماس للمعبروما يشبه حرب علينا كما صوروه افتراءا


ولكني في نفس ذات الوقت فكرت بان حماس والشيخ ليس بمجنون لاصدار فتوى كهذه من شانها قلب الدنيا على ام راسه وراس اخوانه في فلسطين كما انني فكرت ايضا انه من الممكن ان يكون الخبر كلمات مقتطعة من كلام الشيخ هدفها يمكن ان يكون فرقعة صحفية او ان يكون هذا ليس الا كلام كاذب ولم يحدث اصلا و الهدف منه قطع اي طريق على اخواننا في فلسطين اذا حدث وتم وقوفهم على الحدود مرة اخرى فيكون هناك حجة لقفل وسد الحدود في وجوههم وعدم مساعدتهم باي وسيلة كانت


وفكرت هل حماس والاخوة الفلسطينين عندهم قذائف هاون والاسلحة والعتاد التي تم ذكرها في الخبر الذي يتناقلوه فعلا؟؟؟


واذا كان لديهم اليس من الاولى انهم يوجهوه لعدوهم ويحرروا انفسهم ؟؟؟ ام انهم يحتفظوا بها ليقتحموا به حدود جيرانهم تاركين ديارهم ؟؟


اي كلام يعقل هذا!!!!!!


افتراء عليهم وحسبي الله ونعم الوكيل


وفكرت ايضا لماذا يتم بث خبر كهذا في هذا الوقت بالذات الذي تم فيه اصدار الاحكام على قيادي الاخوان


والاجابة بالطبع حتى نتذكر ان حماس والاخوان اخوات فلا نتعاطف معهم


وتذكرت ايضا موقف هذه المدونات السوداء من الاخوان ايام اضراب 6 ابريل واقاويلهم بان الاخوان باعوا الشعب بعدم مشاركتهم في الاضراب بالرغم من ان الاخوان اعلنوا موافقتهم على الاضراب ولكن ان يكون منظم


وتذكرت اقاويلهم حول ان الاخوان ابرموا صفقة لتبرأة القياديين بشرط عدم مشاركتهم في الاضراب لكن جاء الحكم على القياديين مخيب لما قالوه فلا صفقة ولا شيء


وبالطبع عندما وجدت هذا الخبر












اصبحت متاكدة تماما ان هذه المدونات هي ليست الا لمدونين لا يكرهوا الاخوان او السلفيين او الملتحين فحسب


وانما لديهم فوبيا معروفة جلية اكبر من ذلك


بسم الله الرحمن الرحيم

﴿ يُرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ * هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ﴾(التوبة: 32-

صدق الله العظيم[خالص تحياتي لاخي عصفور المدينة]


كل ما ارجوه من الاخوة المدونين مرتادي هذه المدونات توخي بعض الحذر مما يكتب
هؤلاء


ولا يتسرعوا في اصدار احكامهم الا قبل التاكد االتام خاصة وهم معروف نهجهمم




ما جعلني اكتب هذه التدوينة ما رايته من تعليقات لاخوة احسبهم على خير تأثروا باخبارهم وصدقوها




وكثيرا ما نراهم يضعوا الاخبارالمكذوبة اغلبها وعندما ينشر الحقيقي منها لا يكذبوا ما نشروه


وحسبي الله ونعم الوكيل


ادعوا معي ان يفرج الله هم وكرب كل مكروب اللهم امين يارب العالمين


تحياتي

الأحد، أبريل 13، 2008

تاجات حكومية

السلام عليكم ورحمة الله
=====================


بداية احب اقول ان فيه تدوينة جديدة في القوارير شرفونا بالزيارة
وتدوينة جديدة في العلمانية ايضا
=================

بما ان الاحداث ساخنة اليومين دول في البلد فقررت اجاوب على التاجات الحكومية


اللي تم ارسالها لي عبر الاخوة الاعزاء اللي عملوها وجاوبوها


وامامكم تاجين بالتمام والكمال


التاج الاول تاج من استراحة الكاشفة لتشكيل حكومة عسقلانيا العظمى


والتاج التاني تاج مجلس الشعب من خالتشي فرنسا

بسم الله نبدا
====================







مين من المدونين يصلح لتولى منصب
رئيس الوزراء فى دولة عسقلانيا العظمى [عصفور المدينة]
وزير الثقافة [ صاحب مدونة فليعد للدين مجده]
وزير الإعلام [ احمد النجم القادم واحمد الجيزاوي]
وزير التعليم [ اناعاشقة النقاب نفسي [اصلي بحب المنظومة التعليمية اوي ونفسي اصلحها برؤيتي الخاصة]
وزير البحث العلمى (أيوة .. البحث العلمى ليه وزارة لوحده)[صاحب مدونة افاق علمية]
وزير الجامع الكبير (زى شيخ الأزهر فى الدولة الصديقة مصر يعنى)[ الضاكتور خالد]
وزير الصحة [دكتور بيطري مع د/اجدع بنوتة]ودة طبعا علشان دكتور بيطري ينورنا برضه على الاتجاه المستحدث في تغذيتنا الجديدة من اللحوم اياها
وزير العدل [عاشقة الفردوس طبعا]
وزير الداخلية [محب الدين ]
وزير الخارجية [خالتي فرنسا الحبيبة]
وزير الهجوم (زى الدفاع فى دول تانية يعنى)[ عمرو سلامة صاحب مدونة لسة عايش]
وزير المواصلات [ ابي بس مع عربيتها بطوط ]
وزير المالية [عبده الرايق معلش هيظبطها انا عارفة]
وزير الاتصالات [الراقص مع الذئاب]


وزير الزراعة[ المهندس مصري ربنا يفرحه]


=======================================================
============

دخلت مجلس الشعب من اوسع ابوابه ايه هو رمزك الانتخابى المفضل ؟؟؟؟


غصن الزيتون معلش اصلي بحب اي حاجة خضرا


كنت تفضل الدخول مستقل او تتبع حزب معين ؟؟؟؟


اذا دخلت اصلا يبقى لوحدي كدة بيتهيألي دة مستقل


اذا دخلت مستقل هل توافق على التوقيع للحزب الوطنى بعد نجاحك كمستقل ؟؟؟؟


لأ طبعا دة غش هفضل كدة لوحدي مع نفسي يعني


ايه اول حاجه هتعملها لنفسك ولاسرتك ؟؟؟؟؟


لنفسي ركعتين شكر وابتهالات ربنا يوفقني وارضيه في الشغلانة اللي ما يعلم بيها غيره دي واتوكل على الله واعمل اول استجواب


لاسرتي باعتباره انه حاجة كويسة وأمل ذلك يبقى هعملهم بسبوسة


ايه المشروع اللى ناوى تعمله لاهل دايرتك ؟؟؟؟دون ذكر اسم الدائرة ان اردت


بما ان اليوسي ماس اوجده عضو مجلس الشعب عندنا هنا بس بفلوس كتير انا بقى هخليه ببلاش ومتاح للاطفال كلهم


مش اللي قادر يدفع بس وانا في مدينة عمرانية جديدة


قعدت فى المجلس جنب نائب مميز . من هو النائب ؟؟؟


طبعا بتاع حديد عز دي عاوزة كلام دة مميز جدااا


قدمت سؤال للحكومه ايه هو السؤال ؟؟؟؟؟


وضعتم خططكم لاحتواء الشعب بعد الاضراب في محاولة لاعادة ثقته فيكم ولا ايه ؟؟؟


طلب احاطه موضوعه ايه ؟؟؟


عن حادث اطلاق الرصاص على البمبوطي اللي في السويس والشباب الليي بتنضرب من اسرائيل على الحدود والبنت اللي انضربت برصاص اسرائيل على الحدود


وبتقدمه لمين ؟؟؟؟


للحكومة ولمن يهمه الامر فيها


استجواب لاتنين من الوزراء مين ؟؟؟؟

ما ينفعش اكترطيب عموما مبدئيا

وزير الصحة ووزير التعليم

موضوعه ايه ؟؟؟؟


الناس هتفضل تموت على ابواب المستشفيات لحد امتى ؟ والعلاج على نفقة الدولة هيفضل يعالج السادة الممثلين والمطربين لحد امتى ؟؟ والدواء بتاع الغلابة هيفضل المادة الفعالة فيه صفر لحد امتى ؟؟ دة وزير الصحة


وزير التعليم بقى


التعليم هيرتفع كفاءته امتى ؟؟ والمناهج اللي قلتوا طورناها السنة دي على اي اساس اتطورت ومين اللي طوربالشكل المفزع دة دي بقت صعبة واكتر جهل؟؟


مادة التربية الدينية والقران والتاريخ الاسلامي وغزوات الرسول متجاهلة كدة ليه في المدارس؟؟


هل انت مع الخصخصه ؟؟؟؟؟؟


مع الخصخصة المدروسة اللي فلوسها ترجع للبلد وتكون هي القيمة الحقيقية للي اتخصخص وتصب في مصلحة البلد تاني


وطبعا فيه حاجات مش مع تخصيصها نهائي بضم النون زي البنوك


هل انت مع قطع العلاقه مع اسرائيل ؟؟؟؟؟


دة سؤال برضه اه طبعا قطع واستئصال كمان


هل تؤيد الحرب الحرب على العراق ؟؟؟؟؟؟؟؟


دة برضه سؤال طبعا لا ربنا يفك كربهم وكربنا


هل تؤيد مرور الامريكان فى القناه ؟؟؟؟؟؟


بعد اللي حصل وقبله طبعا لا حتى لو فيها حرب علينا اهو نموت في حرب واسمنا بنحارب بدل دمنا الرخيص اللي بيسيحوه بمرورهم فيها من غير ضبط ولا ربط


هل انت مشترك فى مؤامره كسر فرنسا هانم بالاشتراك مع ام دبوه ؟؟؟؟؟؟؟؟


اعمل مؤامرة على خالتشي فرنسا وزيرة خارجية عسقلانيا بحالها هو انا اقدر برضه


بس اموت واعرف مين ام دبوة دي


بتمرر التاج ده لمين ؟؟؟؟؟


امرره لكل اللي لسة لم يجيب عليه وكل زواري الكرام وكل اللي يحب يجاوب عليه



الأحد، أبريل 06، 2008

معايا هدية


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا عاوزة اعرف من حضراتكم ايه اخر اخبار الاضراب؟؟

للاسف لم استطع المشاركة فيه الا من خلال اضرابي عن الشراء اليوم

زوجي تولى المامورية :d

امتنعت عن احضار ابني من المدرسة

برضه الزوج مشكورا قام بالعملية دي نظرا لسوء الجو واتلككت يعني:d

وطبعا زي ما وعدتكم وضعت ايشارب اسود على الكرسي لان البلكونة تراب جدا:d

انما االغريب اني مش لاقية اي حد اعرفه او حولي معتصم

واشتم رائحة تدبيسة

يعني اشعر ان اللي نادوا بالاعتصام تراجعوا او انهم تم اعتقالهم قبل ما يقوموا بيه

بس سمعت برضه ان الاعتصام كان يقوده حركات زي كفاية ودول ليس لهم شعبية

عموما من لديه اخبار يتفضل مشكورا ويعلمني

=======================================================


الهدية

سمعنا جميعا عن فيلم فتنة

ايوة فتنة الهولندي المسيء للقران الكريم والرسول

حسبنا الله ونعم الوكيل

حزنت كثيرا لعرضه ولكني فرحت في نفس ا

ازاي؟؟؟!!!

سمعاك

حزنت بالطبع لانه مستعرض ايات مبتورة من موضعها والحقيقة لم استطع اكمال الفيلم لاخره

انما اطل علي من يومين اخ اكرمه الله ووضع رابط لمدونته يعرض فيلم فتنة برضه بس له شكل اخر

ولا انكر اني في البداية حصل لي غيظ لاني اسأت الفهم ولكن قررت اني قبل ما اعلق عليه ارى ما وضعه لعله خير

وفعلا طلع فيلم فتنة الحقيقي مش التقليد الهولندي الذي تم عرضه مؤخرا والحمد لله تم رفعه

ادعوكم جميعا لمتابعته ومتابعة المدونة في المجمل



عندي هدية اخرى

قبل ان تضغط اصدق النية وتوكل


لا تنسوني من صالح دعائكم